In 2014 begon ik met werken bij Fotocadeau.nl en zijn ruim 20 dochterondernemingen (binnen- en buitenland). Naast mijn studie heb ik hier ongeveer vijf en een half jaar als grafisch vormgever gewerkt.
Ik werkte aan online beelden voor de websites, de nieuwsbrief, maar ook voor bedrijven als Vakantieveilingen.nl, die de producten van Fotocadeau.nl doorverkopen. Mockups maken en het Photoshoppen van beelden was iets wat ik erg vaak deed. Vaak maakte ik geheel nieuwe afbeeldingen.
Hiernaast ben ik verantwoordelijk geweest voor meerdere social media kanalen. Ik maakte contentkalenders en plaatste posts.
Naast online heb ik ook veel drukwerk, zoals flyers en cadeaubonnen, gecreëerd. Het ontwerpen van wereldkaarten en quotes die op de websites te bestellen zijn, hoorden ook binnen mijn functie. Klanten kunnen deze laten afdrukken op verschillende materialen. Bijvoorbeeld op een schoolplaat of op behang.
Toen ik was afgestudeerd ben ik fulltime in dienst getreden. Mijn werkzaamheden zijn toen erg veranderd en ik kreeg ook steeds meer verantwoordelijkheden. Na ruim vier maand ben ik gepromoveerd tot hoofd vormgeving. Sindsdien was ik eindverantwoordelijk voor al het beeldmateriaal van het bedrijf en leidde ik een team vormgevers.
Mijn eigen inbreng was erg belangrijk. Van het management kreeg ik opdrachten, maar vaak moest ik dingen uit eigen initiatief ondernemen of opzetten. Ik deed onderzoek en schreef communicatieplannen om ervoor te zorgen dat de klant zo goed mogelijk werd bereikt. Met elke afdeling binnen het bedrijf werkte ik samen. Ik organiseerde fotoshoots waarbij ik ook zelf de foto’s schoot. In After Effects maakte ik korte animaties en in Magento plaatste ik beelden met coördinaten. De verschillende lagen van beautyshots testte ik in Postman, door het invoeren van code.
Mijn werkzaamheden bestonden dus uit veel meer zaken dan vormgeving alleen. Dit is wat mijn werk ook erg afwisselend en uitdagend maakte.